Stress –det du bør vide...

Stress er nok en af de mest omkostningsfulde lidelser, vi kan udsættes for og er derfor et problem der er ret så alvorligt. Det gælder især, hvis vi kommer helt derud, hvor vi er så nedslidte og udkørte at vi må sygemeldes fordi vi ingenting kan. Det stadie kan "pleaser" kvinder desværre meget nemt nå, for i vores iver efter at være der for alle andre, opdager vi måske slet ikke, hvor langt ude vi selv er kommet. I denne artikel er der hjælp at hente, så læs videre og bliv klog på din sygdom....

For at starte med en lidt kedelig sandhed, så er det desværre således, at graden af raskhed er meget svingende, når vi har fokus på stress. Nogle kommer sig helt, andre aldrig og nogen delvist. Det kommer an på, hvor meget -og hvor længe, at du har belastet din krop og tæret på din ressourcer. Men en ting er sikkert. Uanset hvor stresset du er, så er der noget at gøre og du vil få det bedre og måske at denne udfordring også kan hjælpe dig til at skabe et "nyt" liv, der er mere i tråd med dig. Her er altså tale om en udfordring med læring og jeg håber, du vil tage i mod denne udfording - det kan måske ende bedre, end du lige havde forestillet dig.

Ting må ændres...

Alt efter graden vil der nok være behov for at foretage nogle livsomlægninger. Det kan måske koste en masse i forhold til karriere, familie, boligforhold, økonomi osv. Det kan være en yderst smertefuld proces at gå igennem, at måtte skære ned på materielle goder, måske at skulle opgive drømmejobbet, flytte, have mindre råd til fornøjelser, opgive visse motionsformer/sport etc. Men det nu engang sådan, at det er kroppen, der sætter betingelserne for, hvor meget den kan acceptere. Hvis vi har kørt os selv igennem en slem stresskurve (og overlevet), så er det altså kroppen, der fremadrettet bestemmer farten.

Man kan sige, at der både er korte – og langsigtede påvirkninger som følge af stress. De kortsigtede påvirkninger:

  • Kroppen lukker ned for fordøjelse og hormonsystem.

  • Alt blod strømmer ud i arme og ben (så vi kan kæmpe eller løbe).

  • Stofskifte og åndedrag øges.

  • Bronkierne udvides, så vi bedre kan få luft.

  • Muskler spændes.

  • Mavesyren øges.

  • Fordøjelsesenzymer mindskes (og giver fordøjelsesproblemer).

  • Kroppen ignorerer søvnbehov.

  • Vores tanker sætter alt ind på at fokusere på problemet / faren.

  • Vores reptilhjerne (vores overlevelsesinstinkt) ”overruler” vores andre hjerner og tager den fulde kontrol.

Langsigtede påvirkninger:

  • Immunforsvaret svækkes med 75-95 %.

  • Den kroniske stressmekanisme fører til, at vi ikke kan slappe af eller reparere det, der skal ordnes.

  • Vores organer bliver skadet.

  • Hjernen svinder ind.

  • Kræftceller (og andre alvorlige sygdomme) får lov til at sprede sig.

  • Du bliver generelt nemt syg og har svært ved at blive rask igen.

  • Du bliver afhængig / skaber usunde vaner for at kompensere for dit manglende overskud.

  • Du ældes hurtigere. Stress ses tydelig på manglende glød, rander under øjnene, på hår, hud og negle.

  • Du er tættere på at udvikle psykiske sygdomme (angst, neuroser, skizofreni, psykoser etc.).

  • Udvikler social angst, isolerer dig og har generelt svært ved at takle sociale aspekter.

  • Din krop opmagasinerer fedt depoter (især på lår, baller og mave). Det gør den dels for at gemme alle de affaldsstoffer, dine organer ikke længere kan udskille pga. lavere funktionsniveau, og dels for at lave en form for beskyttelseslag /afskærmning for omverdenen.

En anden vigtig ting at forstå omkring alvorlig stress er, at det ikke skyldes kun en evt. aktuel situation, som umiddelbart synes at være årsagen til et kollaps. For det der stresser/belaster vores system mest er alt det ubevidste, vi igennem hele vores liv gemmer på af chok, traumer og andre negative oplevelser, som ligger uforløst i vores underbevidsthed. Her ligger den største synder, og dine nutidige udfordringer kan “blot” være det, som får bægret til at flyde over.

Men det hele hænger jo sammen. For det, at du er brændt ud / evt. har udviklet alvorlig stress, skyldes nok, at du i din barndom har fået programmeret nogle handlings – og adfærdsmønstre, der har svækket dit naturlige sansekompas*. Dette kompas kan du ikke få kontakt til - eller gøre brug af, hvis der ligger en masse ophobede negative spændinger, som blokerer for den adgang, og på den måde vil du fortsætte af dette usunde spor, fordi du ikke kan mærke, hvornår det f.eks. er sundt at sætte en grænse.

* Intuition – din indre naturlige "GPS", der guider dig i livet. Bryd den negative spiral

Hvis vi skal reducere stress (det høje kortisol niveau i kroppen) og forhåbentlig blive så raske som muligt, hvad er det så lige, der skal gøres?

Her kan du nemt fare vild i informationsstrømmen og nærmest forværre din stresssygdom, når du jagter løsningen på at blive rask igen. Og ja, det er bedst at spise sundt, motionere, få frisk luft, sove godt om natten etc. Alle gode råd er gode. Problemet er bare, at hvis ikke du er vant til den livsstil og udføre disse ritualer, så vil disse nye tiltag stresse din krop (alt nyt og uprøvet er pr. definition en stressfaktor for din krop). Hvad gør man så?

Nedenstående regler hjalp mig ud af den værste stresskrise. Måske kan du blive inspireret til, hvordan din første fase i restitution skal forløbe. Som med alt andet i livet, må vi prøve os frem. Du ved nok allerede nu, at hvis du går for hårdt frem, så vil kroppen reagere fluks – måske ikke som du ønsker, at det var tilfældet, men på hvad, den er i stand til. Forslag til leveregler, når stressbelastningen er af alvorlig karakter:

  • Maks 1 aktivitet om dagen (evt. 2 små)

  • Sov så meget som muligt – gerne formiddagslur, eftermiddagslur og gå tidligt i seng.

  • Sørg for at holde fast i lidt sociale aktiviteter, og væn dig til at skulle sige nej til 9 ud af 10 invitationer

  • Frisk luft og dagslys er vigtig – en gåtur kan føles som en mirakelkur

  • Stil hele tiden dig selv spørgsmålet: ”Hvordan kan jeg gøre mig selv endnu mere tilpas?”

  • Gør ting, som føles lette og overskuelige (også når det gælder evt. motion)

  • Spis kosttilskud som styrker din krop og især immunforsvar

  • Find måder at berolige dit sind om, at denne situation er midlertidig

Det vigtige er at forstå, hvor små handlinger der rent faktisk er tale om. Mange af os vil i frustration over vores situation og tilværelse ofte gerne helt væk, foretage os og gøre noget helt andet. Altså en meget kontrastfyldt handling (enten/eller opdragelsen). Det er dog sjældent, at store og pludselige forandringer lykkes med succes. Dels fordi vi måske må opgive undervejs, pga. manglende energi, penge, lyst, erfaring etc. Til dels fordi det ofte er de små justeringer i både bevidsthed og handling, der skaber de mest konstruktive og positive forandringer.

Hver enkelt lille succesoplevelse, du får, giver energi og motivation til at gå videre. Du vil således opleve, at du flytter dig i et tilpas tempo, i en rytme du kan overskue, og hvor resultatet giver vækst og glæde til følge. Selv en meget stresset person vil kunne finde et lille gøremål, der er realiserbart (om det så er at åbne vinduet og få lidt frisk luft). Så hermed en kærlig og effektiv opfordring til at du kan få det bedre og komme videre i dit liv.

Denne artikel er hentet fra min bog 'Bogen for udmattede sjæle' som du kan læse mere om lige >>>HER<<<

Seneste blogindlæg...

Tilmeld dig mit nyhedsbrev