De bedste glutenfrie boller ūüėć

Uanset om gluten er sundt eller ej, s√• har jeg personligt oplevet, at mit liv er forbedret betydeligt efter jeg nu spiser glutenfrit. S√• har du ligesom mig, levet et stresset og udmattende liv, s√• kunne du m√•ske ogs√• have godt af, at bytte hvedebr√łdet ud med disse l√¶kre boller, som jeg giver dig opskriften p√• i det f√łlgende....

Jeg har givet op omkring hvorvidt gluten er sundt eller usundt for os mennesker set fra et videnskabeligt synspunkt. Begge lejrer -b√•de for-og imod har alle deres videnskabelige bel√¶g for at lige netop deres p√•stand er sand. S√• hvad g√łr man s√•, n√•r Google s√łgninger kun f√łrer til frustration og endnu mere tvivl? Den nye trend hedder intuitiv spisning og det lyder da ogs√• som svaret p√•, hvordan vi i fremtiden vil beg√• os, n√•r vi skal finde vores sunde madvaner.

Men at g√• fra vanespisende til intuitiv spisende kan for mange v√¶re en l√¶ngere proces, for hvis ens krop skriger p√• chips, er det s√• intuitiv spisning eller? Der er med andre ord, flere lag i at finde ind til nye sunde og n√¶rende madvaner og vi er mange, der m√• pr√łve os frem og navigere os rundt i det endel√łse hav af information, indtil vi finder et passende st√•sted.

Når ståstedet bliver glutenfrit!

For mig personligt, s√• er en glutenfri livsstil den mest hensigtsm√¶ssige for min krop og psyke. Et langt liv som pleaser og p√•r√łrende til psykisk syge relationer, har slidt mit nervesystem og dermed ogs√• mit tarmsystem, s√• jeg m√¶rker en tydelig forskel p√•, om hvorvidt jeg indtager gluten eller ej. Jeg er f.eks. meget mindre syg (n√¶rmest aldrig, hvilket er helt crazy, n√•r man t√¶nker p√• at jeg f√łrend altid var syg!), daglig aff√łring, ingen oppustet mave, ingen kl√łe, prutter eller mavesmerter -for blot at n√¶vne nogle af de fordele, der f√łlger med. Fordi min blog henvender sig til stressede, udmattede kvinder, der sikkert ogs√• d√łjer med slidtage, s√• vil jeg opfordre dig til evt. at afpr√łve om en glutenfri livsstil ogs√• arbejder positivt for dig.

Egentlig er jeg tilh√¶nger af, at vi burde kunne spise alting, men vi er ogs√• n√łd til at se realistisk p√• vores egen unikke situation og virkelighed. Er vi slidte p√• mange planer, s√• m√• vi give os selv den ekstra pleje og enten n√•r vi til et healingsstadie, hvor vi igen kan spise det l√¶kre glutenholdige br√łd etc. eller ogs√• m√• vi leve resten af vores liv p√• det glutenfrie hold. En k√¶rlig opfordring er, at pr√łv dig frem og hold fokus p√• at √¶re, n√¶re og passe p√• dig selv, som den unikke kvinde du er.

Glutenfrie boller (til ca. en uge) -inspireret af @cathrineyoga (tak for denne opskrift) Chia-blanding: 4 spsk.¬†chiafr√ł¬†+ 3 dl vand (r√łr og lad st√• i 10 min.) 1 spsk. olie ‚Ästenten¬†kokosolie¬†eller¬†olivenolie 5 dl lunkent vand 100 glutenfri sorghummel 100 glutenfri boghvedemel 4 spsk. fr√ł og kerner, f.eks. h√łrfr√ł og solsikkekerner 4 spsk.¬†Fiber-HUSK¬†(bageversionen -den gule pakke) 2 tsk.¬†Yeast t√łrg√¶r 2-3 tsk. havsalt (jeg bruger Urtekrams, s√• der skal bruges lidt ekstra) Lav din egen ‚Äúchia-blanding‚ÄĚ i en lille sk√•l og lad fr√łene suge al v√¶sken til sig. Bland alle de t√łrre ingredienser og tils√¶t chia-blandingen. Bland nu de v√•de¬†ingredienser og mix det hele sammen. Lad dejen h√¶ve i 30 minutter og form herefter bollerne med en ske. Lad dem efterh√¶ve i 30 minutter og drys herefter lidt chiafr√ł p√• toppen. Bag dine glutenfri boller ved 200 graders alm. ovn i 45 minutter, indtil de er gyldenbrune. Jeg fryser dem ned efterf√łlgende og har p√• den m√•de et lille for√•d, der ca. varer en uges tid. Bollerne er lidt svampede indeni -alts√• v√•de, s√• jeg rister dem altid.

Seneste blogindlæg...

Tilmeld dig mit nyhedsbrev