Bevidsthed omkring tanker


Hvad er tanker? Når du begynder at forstå, at tanker er noget vi har –et yderst vigtigt redskab, så kan du måske allerede nu begynde at forstå, at du kan styre dine tanker, hvis du oplever, at de påvirker dig i en negativ retning. Selvfølgelig ikke, hvis der er tale om fremgang i din udvikling – altså når du får gode ideer, lægger strategier og positive planer for fremtiden/dit arbejde etc., så lad dem bare drøne løs -og giv dem gas til at udfolde sig. Problemet er, når de går i selvsving og skaber tilbagegang – bliver ved med at fortælle dig, at du ikke er god nok, det går aldrig, eller simpelthen starter en tanke-bekymrings-mylder du slet ikke kan magte. Det er her, du skal lære at håndtere dine tanker. Hvordan gør man så det? Bevidsthed, bevidsthed og bevidsthed – og masser af (kærlig) tålmodighed. Bevidsthed får du ved at begynde at lægge mærke til, hvad det egentligt er, dine tanker prøver at fortælle dig. Del dem op i emner/temaer (f.eks. planlægningstanker, bekymringstanker etc.), sådan at du lærer dine tankemønstre at kende, så når de kommer, kan du herefter tage stilling til, om det er relevant tænkning på det aktuelle tidspunkt. Hvis ikke, så er det at øve dig i at tage ansvar/kontrol over dine tanker ved at få dem neddæmpet. Dette kan gøres ved fx. at først at imødekomme dine tanker med en nysgerrighed - hvad er det egentligt, at de forsøger at sige til dig. Er det relevant lige nu, at du har disse tanker, hvis ja, lad dem fortsætte. Hvis ikke de er relevante, så er der forskellige "scenarier" du kan benytte dig af. F.eks. forstille dig, at du sætter dem på skyer, der driver hen over himlen. Eller forestil dig, at der op i din hjerne, sidder en flok sekretærer, der arkiverer dem for dig i store mapper -et sted i din hjerne. Eller forestil dig, at du "skyller" dem ud med en udånding. Der er mange forskellige måder, at øve dette på -det er okay, hvis det føles fjollet, det vigtigste er, at du får fornemmelsen af at have kontrol over dine tanker. At meditere er et fantastisk redskab til at øve kontrol og opmærksomhed over dine tanker. For at du kan høste virkning fra dine meditationer, bør du øve dig hver dag i helst ca. 20 min.

Gå dagligt tur i naturen og få "renset dine tanker". Frisk luft, motion og naturen kan virkelig udøve mirakler for dit sind. Skriv dine tanker ned! Julia Cameron, der har forfattet de skønne kreativitetsbøger, anbefaler, at man hver dag skriver morgensider -3 sider, du fylder med dine tanker. Få det der er aktuelt i dit hoved ud-og-ned-på-papir! Meget effektiv og hjælpe på koncentrationen efterfølgende. Tålmodighed fordi, det måske er første gang, at du stifter bekendtskab med, at du ikke er tanken, men at tanker er noget som du har. Måske det også er første gang, at du begynder at studere din tanker og dermed slet ikke er klar over hvordan det "foregår oppe i dit hoved". I forhold til din alder og hvor længe du har kørt ud af et spor, ja, så tager det tid at ændre en vane/adfærd, så det tager tid, men det bliver lettere med tiden -sådan er det jo med alt.

'Alt har forandret sig, undtagen

den måde som vi tænker på' Einstein

Seneste blogindlæg...

Tilmeld dig mit nyhedsbrev