I den spirituelle verden findes der selvfølgelig også faldgruber, man som spirituel søgende kan falde i og dette gælder især den egocentriske adfærd, der dels kan komme til at spolere ens egen udvikling, men også påvirke omgivelserne i en negativ retning. I det følgende vil du få indblik i 17 forskellige typer, som Richard Rudd, grundlæggeren af GenNøglerne har fundet frem til. Måske du genkender nogle af typerne i folk, du kender eller følger? Eller måske fornemmer du, når du læser om typerne, at du selv godt kunne matche en eller to af dem – det finder du ud af, når du læser med her…
1 - den spirituelle materialist
Denne type er mest gældende for dem, som er leder, mester, guro o.lign. Vedkommende har f.eks. skrevet en bog, udviklet en uddannelse, opfundet et system eller evner en anden form for formidling, der har afstedkommet en stor grad af succes, berømmelse eller anerkendelse. Disse personerne kan let komme til at sidde på en piedestal, hvor andre forguder dem og ser op til dem. Dette glamourøse billede, folk har af disse personer, kan have et negativt islæt over sig, idet det kan stige personen til hovedet - at folk tilbeder en og de kan nemt blive afhængige af opmærksomheden, samt de økonomiske indtægter som følge af berømmelsen. De kan komme til at ville holde fast i folk - enten via manipulerende businessstrategier og misbrug af psykologiske metoder. Så både lederen og dem der følger, bør begge være opmærksomme på denne problematik/udvikling.
2 - Det spirituelle offer
Er typen der blindt følger et system, en leder, en filosofi uden at stille nogen som helst spørgsmålstegn. At de har den indstilling, at alt hvad deres mester siger, er sandt. At have 100% tiltro til ens mester har noget meget kraftfuldt over sig – set i en positiv forstand, da denne hengivelse sikkert vil lede til en stærkt transcendens. Men der altså faldgruber her, forstået på den måde, at der kan være lærer, der er kommet på afveje i deres egen rejse (læs punkt 1 - den spirituelle materialist) og der er også den ting, at nogen gange, så skal vi videre og finde andre at lære af, og her skal både vores lærer og os selv, kunne slippe forholdet og lade eleven fortsætte sin udvikling i et andet regi.
3 - Den spirituelle undviger
Her har vi at gøre med en type, der f.eks. kan fremkomme med erklæringer om at ”Dette er mit sidste liv” eller ”Det her er min sidste omgang her på jorden” og disse udmeldinger er måske sande, men der kan være et underliggende tvist, der handler om at vedkommende prøver at foretage overspringshandlinger med undskyldninger om, at de har lært nok, de ved det hele, der er ikke mere, de behøver at gøre/vide etc.. Alle disse udmeldinger er meget fine, så længe at de er i kongruens med virkeligheden. Vedkommende, hvis frugter på træet er modnet til, at de rent faktisk kan høstes, kan meget vel være parate til næste ”level”. Men så længe man ”kun” er i en spirende tilstand (frøstadiet), så kan man ikke fremmane processen og tro, at man kan undslippe de nødvendige trin til at nå ”modningsstadiet”. Faren er her, at hvis denne type beslutter sig for at deres rejse er nået til ende, at de har opnået oplysning (at de er modnet tilpas), så kan dette rent faktisk afstedkomme en følelse indeni, der kortvarigt opleves som fuldendt og opløftende. På den måde kan man fejlagtigt tro, at man ikke behøver at gå gennem flere stadier af ens bevidsthedsudvikling, og så kommer man ikke videre.
4 - Den spirituelle ekstremist
Denne type er blevet afhængig af effekten af f.eks. en bevægelsesform eller brug af planter, der giver en rus. Det kan også være ved meditationspraksis eller ved at chante i mange timer, at denne rus opnås i forhold til at højne ens bevidsthedsstadie – både mentalt og fysisk. Faren er her, at man kan blive afhængig af rusen og at ville begå sig på disse højde stadier, kan skabe ubalance, da det ikke er meningen at vi jordboer, skal agerer på disse høje stadier konstant – der skal være balance. Den ekstreme adfærd vil oftest skabe ubalance, men for nogen, kan det være vejen og man må selv mærke efter, hvilken kategori, man passer ind i.
5. Den spirituelle provokatør
Disse typer elsker at udfordre alt og alle indenfor den spirituelle verden og der følger en form for stolthed med i at agere sådan. Her har vi at gøre med en person der identificerer sig med at være rebel og vil altid stille sig kritisk og stille spørgsmålstegn ved alt og alle.
6 – den kyniske/skeptiske spiritualist
Den kyniske type går altid efter at lede efter fejl – og finder dem selvfølgelig også allevegne. Faktisk så er denne tekst rettet til personer, der kender kyniske og skeptiske mennesker, så du kan få hjælp til at håndtere, hvis du kommer under luppen. Anbefalingen er her, at lære at lade denne skeptiske og kyniske holdning prelle af på dig. Lad det glide af og bliv god til at møde vedkommende med medfølelse og ikke blive for følelsesmæssigt berørt. Prøv endelig at undgå at føle, at du skal forsvare dig, hvis du møder en kyniker – det er aldrig din opgave.
7 - den spirituelle snigskytte
Her har vi typerne, der kommenterer, anmelder eller på anden vis, sætter et angreb ind af negativ karrakter. Disse mennesker er hverken interesseret i dialog eller fremkommer med deres kritik for at fremsætte et kontruktivt perspektiv - de angriber blot for så at forsvinde igen. Richard taler her om, at vi bør anse disse mennesker som værende en energi fremfor et menneske, der blot passerer os. Så vil dette perspektiv gøre det lidt lettere at rumme disse angreb, mener han. Du kan med disse typer forvente, at uanset hvad du tilbyder dem, når de enten beklager sig eller retter deres mistro imod dig i en eller anden form, at du kan ikke møde dem til fredsmægling (uanset om du tilbyder dialog, vil give dem penge tilbage o.lign.). De vil aldrig møde dig med henblik på forsoning og du bør forsøge at lade dem være og lade energien fare, for ikke at bruge din energi på situationer, du alligevel ikke kan gøre noget ved. Men vær som udgangspunkt altid åben for en dialog, hvis du skulle møde en snigskytte og vis dem respekt og medfølelse - også selvom du bliver vred og såret undervejs, det må du hjertens gerne, mener Richard.
Nr. 8 – den spirituelle konspirationsteoretiker “sølvpapirshat”
Der findes mange konspirationsteorier om f.eks. Bill Gates, aliens, Illuminati, øglemennesker, 5G osv. Denne gruppe af “sølvpapirshatte” der taler om disse omstændigheder, findes der masser af ude i verden. Her skal du vide, at disse typer vil forsøge at få dig over på deres side og hvis ikke at det lykkedes for dem, vil de se dig som værende et offer. Dette betyder, at for dem findes der kun to valg; enten tror du på teorien, de præsenterer for dig, eller også er du et offer for den. Problemet her kan derfor være, at du ikke har mulighed for at have dine egne meninger eller holdninger. Disse typer har altså svært ved at stole på andres evner i selv at træffe beslutninger. Når alt dette er sagt, så er der ifølge Richard gode chancer for, at nogle af de teorier, du vil blive præsenteret for, nok altid har en grad af rigtighed i sig (og nogle gange meget rigtighed). Det der bør vække dine alarmklokker er, hvis samlingen af teorier omkring diverse sammensværgelser er talrige, så skal du nok passe lidt på, advarer han. Hvis de derimod forholder sig til ét emne, som de virkelig har studeret på et grundigt plan, så lyt til dem og se om du kan lære noget, lyder opfordringen.
Nr. 9 - den spirituelle fantast
Her har vi at gøre med en gruppe, der på en måde er ude i et overdrev i forhold til f.eks. at tro på at enhjørninger findes. At de var Maria Magdalene i et tidligere liv. At man resonerer med 24 chakraer og i det hele taget hengiver sig til ydre verdener og forhold, der ligger langt ude i fantasien og måske ikke er så jordnært. Hertil mener Rudd, at vi så nemt kan fare vild i spiritualiteten og måske komme lidt for langt ud af en tangent. Under dette tema, bør man måske også være lidt opmærksom på om teknikker og behandlinger, der tilbydes af alternative behandlere, er lidt for magiske i sin form. Tænk magisk, men bliv ikke fanget i et urealistisk verdensbillede.
Nr. 10 - den spirituelle frelser og pålægger
Her taler vi om typen (energien), der mener at kunne klare alt og har svar på alt. Uanset hvad du ønsker hjælp til, så kan de hjælpe og ofte ligger der et underliggende behov for anderkendelse, der får disse typer til at mene, at de kan klare alt. Møder du denne type, skal du være opmærksom på om de er “overdrevet” i deres engagement i dig og din situation. Varer deres sessioner 2-3 timer og går over tid for at dele ud af al deres viden, så er der nok en ubalance, du bør være opmærksom på. De kan også formidle deres viden og teknikker som værende de eneste rigtige. At deres diæt virker for alle, alle bør gøre, som jeg gør etc. Denne her overvældende gestus kan meget nemt vise, at personen ikke rigtig magter sund grænsesætning og at der nok forefindes et usundt behov for at få dig “fikset”, så de kan høste anderkendelse. Vær også varsom hvis personen siger noget i stil med: “Min guide siger, at du skal spise xx” eller “Min guide siger, at du skal gøre xxx”. Vær forsigtig med at tage imod disse råd, da disse fratager din autoritet til selv at mærke og træffe beslutninger udefra din egen intuition. Faren er også her, at du bliver afhængig af dem (og deres guidens). Dette behøver ikke at betyde, at du slet ikke skal høre andres råd og vejledning, blot vær opmærksom, vær kritisk og husk at mærke efter hos dig selv og lytte til din intuition.
Nr. 11 - den spirituelle narcisist
Dem er der virkelig mange af og du kender dem på deres store viden omkring spiritualitet. De ved altså rigtig meget, men evner ikke rigtig at “eje” det i eget liv. Der mangler altså en blanding af ydmyghed og selvransagelse i forhold til at integrere det, de taler om og har så meget viden omkring. Den energi der er tilstede her, vil projektere drama ud i sin omverden og personen selv, er ikke helt i stand til at se disse mønstre og vide hvad det er, de gør.
Nr. 12 - den spirituelle pleaser
De er altid søde, venlige og smiler altid. De er lidt for …alting og mangler måske lidt krigerisk ånd.
Nr. 13 - den spirituelle turist
Her har vi typen, der aldrig helt falder til i noget som helst. Disse mennesker læser den ene selvhjælpsbog efter den anden. Tager x antal kurser og uddannelser og prøver det ene og det andet på et plan, hvor de aldrig rigtig kommer helt i dybden og til bunds, så ting vil begynde at åben sig for dem. Rudd kommer med denne metafor; Hvis du graver efter vand og graver lidt her og der, så finder du aldrig vand. Men hvis du derimod udvælger et sted og graver dybt nok ned, så vil du på et tidspunkt finde kilden til vand og på den måde høste frugten af dine anstrengelser. Med denne type, bør du også være opmærksom på, at der også findes forskellige faser, vi alle skal igennem. Det er klart, at hvis du lige er startet på din spirituelle vej, så vil det være naturligt og bedst, hvis du kigger dig lidt omkring og prøver lidt af hvert. Der findes også de her naturlige spirituelle cyklusser, der kalder på ændringer og forandringer, så der er flere aspekter i spil her og du må altså selv finde ud af, hvor du selv befinder dig - om du er begynder, eller “shopper” eller er klar til noget nyt.
Nr. 14 den spirituelle komikker
Det her med at bruge humor eller falsk beskedenhed som afledning, kan være ret frusterende for modparten, der måske ønsker at skabe en eller anden dialog eller anden forbindelse. Uanset hvordan du henvender dig, så vil de lave jokes, men prøv alligevel at indgå i en dialog. Måske de vender tilbage og klar på at kommunikere uden omsvøb. Det kan være, at disse humoristiske undvigelser skyldes, at personen ikke kan rumme temaet eller måske de ikke er i stand til at forbinde sig med et andet menneske og kigge vedkommende dybt i øjnene. Humor er vidunderligt og en stor del af det spirituelle eventyr og generelt bør der være en fin balance imellem alvor og humor, så helst ikke for meget af det ene eller det andet - find balancen.
Nr. 15 - den spirituelle “processor”
Disse typer bliver ved med at processere og bliver aldrig rigtig færdige med noget. De er nærmest afhængige af deres traumer og de kommer aldrig forbi den emotionelle fase. Det er som om, at de vældig gode til at dele ud omkring deres emotionelle tilstande, de kan græde over dem, delagtiggøre andre i dem. De bliver ligesom ved med at være i processen og når ikke videre til punktet, hvor læringsdele kan opstå, der så igen leder videre til transendens. Så vær meget opmærksom på (nok mest hos dig selv) om du hænger fast i en denne fase og på den måde forhindrer dig selv at komme videre og forbliver i en form for loop. Som behandler kan det være godt at opdage disse typer og hjælpe dem videre og ud af det emotionelle loop, de er fanget i.
Nr. 16 - den spirituelle jeg-ved-alt!
Her har vi at gøre med en den objektive type, der ikke rigtig har nogen mening om noget og forholder sig åbent overfor alting, hvilket måske mest af alt skyldes, at denne person har svært ved at “vælge side”, da det er mere sikkert ikke at have en holdning, der kan sætte vedkommende i bås. Disse typer er ofte ret inteligente og kan også agere en smule overlegen og hvis du udfordre dem, er responsen defensiv. Denne adfærd skjuler et underliggende ubehag for at skulle vise sårbarhed. Så her handler det om, hvis du føler dig truffet i forhold til denne her type, at du bør lære ar finde balancen imellem at vise din sårbarhed og samtidig være stærk - det er et meget kraftfuld udgangspunkt, hvor vedkommende ikke er fanget i nogen fælde.
Nr. 17 - den spirituelle “succeeder”
Disse personer tager på et eller andet lidtspunkt beslutningen om, at nu er de oplyst, nu er de mestre i et eller andet. Men faktisk så forholder det sig ifølge Rudd sig sådan, at en mester vil aldrig kalde sig selv en mester. Det vil andre gøre, men aldrig mesteren selv. Så allerede her, ser vi et tvist, vi bør være opmærksomme på. Med disse udmeldinger ligger der også den beslutning om at mene, at rejsen er ved sin ende og at vedkommende ikke længere behøver at søge videre i sin spiritualitet. Her er vi igen på afveje, mener Rudd, for er man søgende, er den eneste ende på søgen, en udmattelsestilstand, som kun ren udmattelse kan afføde. Så hvis du er typen (eller møder denne type) der mener at have nået sit endelige udviklingspunkt, så vil du her måske også opleve, at vedkommende kommer til at se lidt ned på alle dem, der stadig er søgende. Her kommer vi også let over i noget med at kategorisere i enten at være vågnet op, eller stadig værende sovende. Det hele bliver divisonspræget adfærd, hvilket meget let kan blive ubalanceret.
For alle typerne gælder det om at finde den fine linje, der er imellem at blive på et fornuftigt plan eller gå for langt. Det handler også om for dig, at tage hvad du kan bruge og lad resten fare. Se det sådan, at du skal vokse og hvad kan få dig til det? Om de andre vokser i deres udvikling er ikke dit område eller noget, du har ansvar for (eller bør bekymre dig om), for det er udenfor din kontrol.
Det er ikke Rudds hensigt at agere dømmende overfor de listede typer, men i stedet opfordre os alle i at forsøge at finde denne fine linje af balance, samt passe på med, ikke at bruge denne liste til at sætte vores omgivelser i bås.
Brug listen til egen fortjeneste og hold fordømmelserne på et minimum. At kende typerne på denne liste skulle helst lede dig hen til en form for medfølelse - måske især overfor dig selv og vid, at det eneste der kan beskytte fra dit spirituelle ego, er dit hjerte .
(Dette er et fritfortolket og oversat tekst, inspireret af et oplæg fra Richard Rudd, Gene Keys)
Comentarios